berlins hemligheter

gud vad mysigt vi har haft det de här dagarna. jag och min t i storstaden. kunde inte bli mycket bättre.

vi har varti vid det berömda tv-tornet som har en restaurang längst upp i "bollen" med sin höjd på 368 m. vi har gått hela paradgatan unter den linden från alexanderplatz till världens mest berömda port brandenburger tor. givetvis var vi också vid east side gallery och kollade på berlinmurens alla målningar.

men jag har valt ut tre ställen som utmärkte sig lite extra. först garage (såklart), en second handbutik där det mesta handlades i kilopris. visst var det mesta bara skit men jag hittade allt mina små guldkorn. två linnen, en blus och en glittrig tunn kavaj för ynka 7 euro. hade gärna kunnat strosa runt där inne lite extra om det inte varit för min otåliga pojkvän. andra stället att hylla var kastanierallee, en väldigt mysig gata med sjukt bra utbud av kläder (dock mycket samma utbud som i sverige och även en hel del svenska märken) och de mysigaste fiken och restaurangerna jag någonsin sett. också härligt gamla lokaler men tyvärr låg priserna mestadels som i sverige och det är inte det jag är ute efter på semester. jag vill ha billigt och gärna second hand, vilket jag också fick, yey! sist men inte minst måste jag berätta om berghain som ska vara en av världens bästa nattklubbar. efter två timmar i kö (ja, det är så det är och jag lovar att det är värt varenda minut) kom vi in efter att ha blivit insläppta av de märkligaste vakterna någonsin, lite mini-hitlerkänsla över de alla med långt hår, stora tatueringar, backslick och en blick som man aldrig glömmer. den stora grå byggnaden som låg öde mitt ute i ett industriområde var till en början en tågstation, på ca 8 våningar (dock inte alla öppna), men gissa om det var cool lokal. skyhögt i tak, stengolv och stenväggar överallt, tachno på högsta volym så att det gjorde ont i hela kroppen, stensängar som hängde i taken med stora kedjor, världens största muskelmän med de bredaste axlarna ever som står och kysser varandra i nacken och försöker hålla om varandra (vilket knappt går för att de är så uppumpade) och ena token efter den andra på dansgolvet. majoriteten var mer eller mindre höga på tabletter, ingen tvekan. och det var även total kameraförbud där inne så den fick man snällt hämta ut vid hemgång. pulver och tabletter och allt konstigt som händer där inne ska ju såkalrt inte hamna på bild, hm!

och ett minus för alla jobbiga u-baun och s-baun och allt vad det nu heter. att byta vagn och spår är inte det lättaste eftersom varje linje heter samma sak åt båda håll vilket jag tycker var väldigt irriterande. jag kan säga som så att vi åkte fel ett x antal gånger men vi klarade oss iallafall igenom dessa dagar utan större problem.

så nu har jag en till storstad att älska och jag längtar redan tillbaka! som tur har jag min finaste t! tack för en underbar och mysig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0